Més hores davant de la pantalla: recomanacions per evitar danys a la vista i al cos

work-731198 1280

El confinament domiciliari derivat de l’estat d’alarma ha suposat un autèntic daltabaix en tots els nostres hàbits. Dos dels àmbits que més han patit aquest canvi són el laboral i el de l’oci. El teletreball, per una banda, ha substituït en molts casos la feina física i presencial, i l’entreteniment, per l’altra, mou la major part de la població a passar més temps amb aparells electrònics com el mòbil o les tauletes. En tots dos casos ha augmentat l’ús de les pantalles en detriment del món analògic.

Que el costat digital de la balança ara pesi més fa que algunes parts del cos en puguin sortir perjudicades. És el cas, principalment, dels ulls, però també de l’esquena i de les cames, que veuen com ens estem més estona asseguts o estirats que no pas abans del confinament.

Per tal de minimitzar l’impacte d’aquest canvi d’hàbits sobre la nostra salut física, aquí us deixem amb alguns consells pràctics que ofereixen experts en oftalmologia i ergonomia.

Fes-te un lloc de treball a mida. No treballis des del llit ni des del sofà. Adequa una habitació o un escriptori per convertir-lo en el teu lloc de treball, i comprova que l’altura de la cadira s’ajusti amb la de la taula. Si, passat un temps, notes dolències o molèsties continuades a alguna part del cos, replanteja’t si el lloc de treball escollit és l'adient.

✔ Adopta una postura correcta. Si has de passar moltes hores assegut davant de l’ordinador, segueix aquestes cinc pautes per a una postura òptima:

       1. Mantingues el coll recte. No inclinis el cap cap avall; en tot cas, fes servir el moviment d’ulls per dirigir-te a la pantalla.
       2. Relaxa les espatlles.
       3. Procura que els colzes formin un angle de 90º i assegura’t que avantbraç, canell i mà constitueixin una línia recta cap a l’ordinador.
       4. Seu de manera que l’esquena estigui recta, perpendicular al terra.
       5. Intenta que els genolls formin un angle de 90º. Així facilitaràs el rec sanguini de les cames.

Postura
Autoria de la infografia: La Vanguardia.

✔ Parpelleja constantment. D’aquesta manera, mantindràs els ulls hidratats i, per extensió, evitaràs que et piquin amb el pas de les hores. Uns ulls ben hidratats són uns ulls amb millor qualitat visual.

✔ No treballis a la foscor. És important tenir un nivell correcte de llum ambient. Treballar o simplement fer ús d’un dispositiu electrònic a les fosques afecta negativament la visió. Tanmateix, evita estar sobreexposat a nivell lumínic i, sobretot, procura que la pantalla on dirigeixes l’atenció no tingui reflexos molestos.

✔ Si habitualment portes ulleres, fes-les servir. Així, evitaràs un sobreesforç dels ulls.

✔ Fes pauses, aixeca’t sovint i fes estiraments. Si teletreballes, pren-te les pauses com una obligació, principalment per descansar la vista, com a molt cada dues hores. Aixeca’t de la cadira i camina o estigues de peu una estona. També es recomana fer sèries d’estiraments abans, durant i després de la jornada laboral.

Guia de consells pràctics per a una bona gestió emocional i mental de la crisi del coronavirus

desperate-2293377 1280

Por per la situació d’emergència sanitària, incertesa sobre el nostre futur econòmic i el de tot el món, sensació d’aclaparament pel fet de no poder sortir de casa, distanciament físic de les persones que estimem... És normal que aquests últims dies ens sentim estressats, tristos o amb ansietat. La societat s’està enfrontant a un repte de grans dimensions i segurament incomparable amb cap altra experiència viscuda fins al moment actual.

És important detectar i acceptar els nostres sentiments, de la mateixa manera que ho és esbrinar què ens genera malestar psicològic. Fer front a factors que alteren la nostra tranquil·litat, o si més no atenuar-los, és molt més efectiu que no pas ignorar-los i deixar que s’acumulin, cosa que a la llarga pot derivar en una sensació molt pitjor de pèrdua de control.

Per tal de gestionar millor a nivell mental el confinament i la crisi del coronavirus, aquí teniu una sèrie de consells de l’Organització Mundial de la Salut i la Societat Espanyola de Psiquiatria:

· Sigues conscient del risc que correries si no respectessis el confinament. Estem parlant d’una pandèmia. Pel teu bé, i pel de les persones del teu entorn, no surtis al carrer.

· Desconnecta dels mitjans de comunicació i creu-te només les informacions de fonts fiables. És bo estar informat, però l'excés pot desembocar en saturació i desinformació. No estiguis pendent les 24 hores del dia de la premsa digital, la ràdio o la televisió: això només contribuirà a augmentar-te el nivell de preocupació. Altrament, no et creguis de manera immediata rumors o missatges de veu que arribin per WhatsApp i d'altres vies. Abans de donar per bona una informació i compartir-la, contrasta-la amb fonts oficials o fiables.

· Porta un estil de vida saludable. Construeix-te unes rutines, uns horaris. Fes cinc àpats al dia i limita’t al menjar saludable. En la mesura del possible, fes exercici físic per tal de mantenir la forma i rebaixar els nivells de tensió.

· Mantén el contacte social encara que sigui a través d’una pantalla. No t’aïllis socialment. Continua estant en contacte amb amics i familiars a través de trucades i aplicacions de missatgeria. Les videotrucades també són una molt bona alternativa per simular una trobada cara a cara.

· Distreu-te. Llegeix llibres, mira pel·lícules, segueix sèries. Entretén-te amb allò que més t’agradi.

· Fes servir tècniques de relaxació. Meditació, relaxació muscular, tècniques de respiració profunda... Són moltes les opcions que tenim al nostre abast per combatre moments puntuals d’estrès. I podem accedir a totes elles a través d’Internet.

Font: Organització Mundial de la Salut.

Preguntes i consells sobre el règim de visites i les custòdies compartides de menors durant l'Estat d'Alarma

La situació d’excepcionalitat originada per la pandèmia del Coronavirus ha generat molts dubtes sobre com afecta el règim de visites del menors fills de pares separats o divorciats.

L’Estat d’Alarma no ha de ser cap excusa per incomplir el règim de custodia, visites i estades acordats. El que sí que ens pot passar és que ens trobem en circumstàncies especials que alterin els acords inicials, que es podran dur a terme sempre i quan els progenitors es posin d’acord i sigui per la salut dels fills.

Preguntes i consells pràctics en casos de separacions i divorcis amb fills/es a càrrec durant l'Estat d'Alarma

1).- Durant la vigència de l’Estat d’Alarma i l’obligació de confinament s’ha de complir amb la guarda i custòdia compartida?

Si, en els casos de custodia compartida setmanal s’ha de complir tal i com estableix el conveni i/o sentència. En casos d’una distribució diferent de la guarda compartida -per dies- s’hauria d’intentar arribar a un acord entre els progenitors per distribuir els períodes de guarda com a mínim per setmanes alternes, per evitar al màxim desplaçaments dels fills menors per tal de protegir als fills/es.

2).- Durant la vigència de l’Estat d’Alarma i l’obligació de confinament si la guarda dels fills/es és a favor d’un dels progenitors s’ha de complir amb el règim de visites del conveni i/o sentència?

Si, amb caràcter general, les visites de cap de setmana han de mantenir-se a fi de procurar el contacte entre els fills/es menors i ambdós progenitors.

En cas de discrepància entre progenitors, les visites intersetmanals es podran suspendre per evitar desplaçaments dels fills/es menors i evitar riscos per la seva salut.

3).- Durant la vigència de l’Estat d’Alarma i l’obligació de confinament s’ha de mantenir i facilitar el contacte entre pares o mares i fills/es ?

Si, sempre s’ha de facilitar al màxim el contacte entre progenitors i fills/es, ja sigui per telèfon, factime, videotrucada, skype, etc… i en aquesta situació de confinament es fa més necessari que mai el contacte fluid entre els progenitors i fills/es.

4).- Si algun progenitor, fills o persones que convisquin en el domicili té símptomes de contagi o té coronavirus s’ha de complir amb el règim de custòdia compartida o règim de visites que marca la sentencia?

No, sempre s’ha de protegir als fills menors i intentar evitar al màxim el contagi del coronavirus als fills/es menors. En aquests casos s’hauria de suspendre les visites i/o guarda i custòdia compartida per protegir la salut dels fills/es menors.

5).- Durant la vigència de l’Estat d’Alarma i l’obligació de confinament es mantenen les visites tutelades en els Punts de Trobada?

No, durant l’Estat d’Alarma, queden suspeses totes les visites en els Punts de Trobada.

6).- Si em para la policia quan estic anant a recollir o a retornar els fills o filles amb l’altre progenitor per complir amb el canvi de guarda o règim de visites, haig de portar algun document que ho justifiqui?

Si, s’ha de portar una fotocòpia del conveni i/o sentencia de divorci, separació o guarda i custòdia de fills/es menors.

 

nails-1420329 1920

Links d'utilitat

queesel
Definicions i tècniques útils:

Què és el coronavirus SARS-CoV-2?

  • És un nou tipus de coronavirus que pot afectar les persones. Presenta una simptomatologia clínica similar a la de la grip (febre, tos i malestar general). El 80% dels casos són lleus. Els casos més greus generalment afecten persones grans o que pateixen altres patologies.
 Com es transmet?
Per les gotes respiratòries que es generen amb la tos o l’esternut d’una persona malalta. Aquestes secrecions infectarien una altra persona si entressin en contacte amb el nas, els ulls o la boca d’aquesta.
 
Què podem fer per protegir-nos?
  • Cal aplicar les mesures genèriques de protecció davant de qualsevol malaltia respiratòria:
    • Rentar-se les mans freqüentment (amb aigua i sabó o solucions alcohòliques), especialment després del contacte directe amb persones malaltes o el seu entorn.
    • Tapar-se la boca i el nas amb mocadors d’un sol ús o amb la cara interna del colze en el moment de tossir o esternudar i renteu-vos les mans de seguida.
    • Evitar el contacte proper (a menys de dos metres) amb persones que pateixen infeccionsrespiratòries agudes i presenten tos, esternuts o expectoracions.
    • No compartir menjar i estris (coberts, gots, tovallons, mocadors, etc.) i altres objectes sense netejar-los degudament.
    • Cal l'ús de mascaretes
Què cal fer davant la sospita d’estar infectat per coronavirus?
  • Cal trucar al 061 Salut Respon. Faran una valoració del cas i informaran de les indicacions que cal seguir.
  • Les autoritats sanitàries tenen protocols definits i unificats d’actuació en aquests casos per a contenir la propagació de la malaltia.

 Informació permanentment actualitzada, al  web del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

 Més informació sobre l'estat de la qüestió a Sant Feliu de Guíxols, a guixols.cat/emergencies.

OFICINES D'INFORMACIÓ
I ATENCIÓ CIUTADANA (OIAC)

Seu Central: Plaça del Mercat 6-9
oiac@guixols.cat · Tel. 972 32 70 00

Seu a Vilartagues: Plaça de Salvador Espriu s/n
oiac@guixols.cat · Tel. 972 82 01 01

Horari: feiners de 9 a 14 h 

Facebook  Twitter  Instagram

Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols

© 2016-2020 Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols
Avís legal · Accedir · Crèdits