Més hores davant de la pantalla: recomanacions per evitar danys a la vista i al cos

work-731198 1280

El confinament domiciliari derivat de l’estat d’alarma ha suposat un autèntic daltabaix en tots els nostres hàbits. Dos dels àmbits que més han patit aquest canvi són el laboral i el de l’oci. El teletreball, per una banda, ha substituït en molts casos la feina física i presencial, i l’entreteniment, per l’altra, mou la major part de la població a passar més temps amb aparells electrònics com el mòbil o les tauletes. En tots dos casos ha augmentat l’ús de les pantalles en detriment del món analògic.

Que el costat digital de la balança ara pesi més fa que algunes parts del cos en puguin sortir perjudicades. És el cas, principalment, dels ulls, però també de l’esquena i de les cames, que veuen com ens estem més estona asseguts o estirats que no pas abans del confinament.

Per tal de minimitzar l’impacte d’aquest canvi d’hàbits sobre la nostra salut física, aquí us deixem amb alguns consells pràctics que ofereixen experts en oftalmologia i ergonomia.

Fes-te un lloc de treball a mida. No treballis des del llit ni des del sofà. Adequa una habitació o un escriptori per convertir-lo en el teu lloc de treball, i comprova que l’altura de la cadira s’ajusti amb la de la taula. Si, passat un temps, notes dolències o molèsties continuades a alguna part del cos, replanteja’t si el lloc de treball escollit és l'adient.

✔ Adopta una postura correcta. Si has de passar moltes hores assegut davant de l’ordinador, segueix aquestes cinc pautes per a una postura òptima:

       1. Mantingues el coll recte. No inclinis el cap cap avall; en tot cas, fes servir el moviment d’ulls per dirigir-te a la pantalla.
       2. Relaxa les espatlles.
       3. Procura que els colzes formin un angle de 90º i assegura’t que avantbraç, canell i mà constitueixin una línia recta cap a l’ordinador.
       4. Seu de manera que l’esquena estigui recta, perpendicular al terra.
       5. Intenta que els genolls formin un angle de 90º. Així facilitaràs el rec sanguini de les cames.

Postura
Autoria de la infografia: La Vanguardia.

✔ Parpelleja constantment. D’aquesta manera, mantindràs els ulls hidratats i, per extensió, evitaràs que et piquin amb el pas de les hores. Uns ulls ben hidratats són uns ulls amb millor qualitat visual.

✔ No treballis a la foscor. És important tenir un nivell correcte de llum ambient. Treballar o simplement fer ús d’un dispositiu electrònic a les fosques afecta negativament la visió. Tanmateix, evita estar sobreexposat a nivell lumínic i, sobretot, procura que la pantalla on dirigeixes l’atenció no tingui reflexos molestos.

✔ Si habitualment portes ulleres, fes-les servir. Així, evitaràs un sobreesforç dels ulls.

✔ Fes pauses, aixeca’t sovint i fes estiraments. Si teletreballes, pren-te les pauses com una obligació, principalment per descansar la vista, com a molt cada dues hores. Aixeca’t de la cadira i camina o estigues de peu una estona. També es recomana fer sèries d’estiraments abans, durant i després de la jornada laboral.

OFICINES D'INFORMACIÓ
I ATENCIÓ CIUTADANA (OIAC)

Seu Central: Plaça del Mercat 6-9
oiac@guixols.cat · Tel. 972 32 70 00

Seu a Vilartagues: Plaça de Salvador Espriu s/n
oiac@guixols.cat · Tel. 972 82 01 01

Horari: feiners de 9 a 14 h 

Facebook  Twitter  Instagram

Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols

© 2016-2020 Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols
Avís legal · Accedir · Crèdits