S'aprova per unanimitat la creació d'una Taula de coordinació local pel dret a l'habitatge
En la sessió del Ple Municipal del dia 27 de març de 2025 es va aprovar la proposició següent:
"Proposta per a la creació d'una Taula de coordinació local pel dret a l'habitatge "
Es va presentar pel grup municipal Guíxols des del carrer – en comú podem
Part expositiva
Antecedents
L'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols va crear l’any 2009 el Servei Municipal d'Habitatge. Ho va fer amb la voluntat de donar resposta a les necessitats ciutadanes que en matèria d'habitatge poguessin sorgir. L’any 2010, a partir del conveni de col·laboració que l’Ajuntament va signar amb l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, aquest servei va passar a anomenar-se Oficina Local d’Habitatge.
L’any 2013 l’Oficina Local d’Habitatge i la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca de Sant Feliu de Guíxols (PAH) es van posar d’acord per a la creació d’una Taula Local pel Dret a l’Habitatge.
A part de l’Oficina Local d’Habitatge i de la PAH, a la Taula també hi eren presents el Síndic de Greuges, que era qui la coordinava, i persones representants dels Serveis Socials municipals, de Càritas i de la Creu Roja. La Taula es va constituir com un lloc de trobada i coordinació amb el propòsit de dur a terme iniciatives que ajudessin a fer front al greu problema que per a moltes persones representava no tenir suficients ingressos per poder disposar d’un habitatge.
Malgrat les bones voluntats inicials, el cert és que la Taula va tenir més aviat un recorregut curt. De fet, l’última reunió va ser el 2016, tres anys després de la seva constitució.
El context actual:
Gairebé 10 anys després d’aquella última reunió de la Taula Local pel Dret a l’Habitatge de Sant Feliu de Guíxols, la situació de l’habitatge a la nostra ciutat, lluny de millorar, s’ha vist agreujada.
Fruit d’aquesta situació, l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols ha posat en marxa diverses línies d’actuació per poder pal·liar, en la mesura de les seves possibilitats, la situació actual i d’aquesta manera ser capaços de donar sortida a les diverses situacions problemàtiques que, en relació amb l’accés a un habitatge digne i assequible, es troben nombroses persones en el nostre municipi.
La problemàtica envers l’habitatge és transversal i d’una complexitat important. Això fa que es requereixi d’un treball intens i que, alhora, sigui precís disposar d’una coordinació estreta i eficient entre l’administració, diferents agents socials i la ciutadania en general, per tal de fer efectives les polítiques actives d’habitatge que es vulguin desenvolupar.
El mateix Pla Local d’Habitatge de Sant Feliu de Guíxols, aprovat l’any 2022, considera estratègica la posada en marxa d’una Taula Local d’habitatge, això sí, amb una reformulació de la que hi havia hagut en el passat i que, malauradament, no va acabar de funcionar com hauria sigut menester.
En aquest sentit, Guíxols des del Carrer – ECP considera que en l’actualitat és necessari procedir a la formalització d’una nova Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge que permeti millorar i enfortir el treball en xarxa que es fa a la ciutat al voltant de temes vinculats amb l’habitatge. Tanmateix, valora que la formalització d’aquesta Taula també representaria una oportunitat per transparentar i difondre les polítiques públiques d’habitatge que es fan en el nostre municipi.
La Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge:
En el marc d’aquesta reformulació, considerem que aquesta nova Taula hauria de funcionar com un òrgan de participació que afavoreixi espais de reflexió i debat amb el propòsit d’unificar objectius i línies d’actuació entre administracions, institucions, entitats i agents socials de la ciutat pel que fa a les polítiques d’habitatge.
Tanmateix, hauria de ser un espai que també servís per compartir informació i preocupacions, i que s’acabés convertint en un altre punt de referència per a la ciutadania en el que a les polítiques públiques d’habitatge a Sant Feliu de Guíxols es refereix. Fins ara l’Oficina Local d’Habitatge (OLH) assumeix aquest rol principal, però a partir de la constitució de la Taula aquesta responsabilitat podria ser compartida i l’OLH es podria centrar millor en la gestió de serveis i tràmits.
Els objectius de la Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge hauran de quedar definits de manera reglamentària. A grans trets, i a falta de concretar i consensuar-los al llarg del procés de constitució de la mateixa, aquests objectius podrien ser:
Col·laborar en la implementació de polítiques actives d'habitatge a la ciutat, no només a curt termini sinó també amb una mirada estratègica posada en el mig i llarg termini.
Estimular la participació pública i oberta en tot allò que tingui a veure amb les polítiques d’habitatge.
Conèixer i analitzar la realitat social de la ciutat, especialment en aquells temes vinculats amb l’habitatge.
Fer el seguiment del Pla Local de l’Habitatge, així com del Pla territorial i sectorial d’habitatge de la Generalitat en quant a la seva implementació en el municipi.
Per altra banda, les seves funcions hauran de quedar definides igualment a partir d’un reglament, si bé la pròpia Taula, arribat el moment, les podrà concretar millor. A manera d’exemple, aquestes funcions podrien ser:
Formular propostes o iniciatives als òrgans municipals competents en temes vinculats a l’habitatge i a l’atenció a les persones que pateixen la seva falta, o es troben en situació de risc per exclusió residencial. Les propostes no serien vinculants, però sí que seria obligada la resposta per part de l’organisme municipal que correspongui.
Promoure el debat i el coneixement entre la ciutadania, les entitats i els grups interessats en matèria d’habitatge. Fer-ho conjuntament amb l’OLH a través de l’organització d’actes i la confecció d’una guia i material per millorar l’atenció a les persones que tenen problemàtiques diverses amb l’accés a l’habitatge.
Atendre, de manera coordinada, les problemàtiques que puguin sorgir de manera puntual, posant una especial atenció a les situacions de desnonament per garantir el reallotjament.
Promoure la creació d’equips de mediació per col·laborar amb l’Ajuntament per fer front a situacions d’ocupació de l’habitatge.
Fer una diagnosi de les comunitats de veïns més problemàtiques, tant per problemes de convivència com estructurals en els edificis.
Treballar i fomentar la coordinació entre institucions públiques, privades i entitats ciutadanes en matèries relacionades amb l’habitatge.
Finalment, la Taula estarà presidida pel Regidor/a delegat/a en matèria d’habitatge i en formaran part, d’entrada:
El Síndic/a de Greuges.
La persona responsable de l’Oficina Local d’Habitatge.
Una persona tècnica en inclusió social representant dels Serveis Socials.
Una persona en representació de Càritas.
Una persona en representació de Creu Roja.
Una persona en representació de cadascun dels partits polítics amb representació institucional.
Una persona en representació de la ciutadania, escollida pel conjunt de les associacions de veïns i veïnes de la ciutat.
Una persona en representació de cadascuna de les organitzacions locals en defensa del dret de l’habitatge; aquestes organitzacions haurien d’estar donades d’alta en el registre d’entitats de la ciutat.
Una persona en representació del sector de les agències immobiliàries.
En tot cas, la composició final de la Taula estarà subjecta a tot allò que es defineixi reglamentàriament.
Lògicament, la Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge s’haurà de dotar d’un Reglament de funcionament. Aquest reglament s’haurà d’aprovar prèviament en una sessió del Ple Municipal i contindrà, com a mínim:
Objectius i funcions de la Taula.
Composició de la Taula.
Periodicitat i funcionament de les reunions.
La proposta de reglament serà redactada inicialment per l’Oficina Local d’Habitatge i, posteriorment, dictaminada per la Comissió informativa de Territori i Sostenibilitat, que actuarà en funcions de comissió d’estudi. O, si es considera més adient, es podrà constituir una comissió d’estudi expressa a l’ús.
Una vegada dictaminat favorablement el reglament en comissió, la proposta anirà al Ple per a la seva aprovació final.
Part resolutiva
Per tot l’exposat, el Ple municipal acorda:
ACORDS:
Primer.- Expressar el compromís inequívoc de la ciutat amb la defensa del dret d’accés a un habitatge digne i assequible i, en conseqüència, acordar la constitució en els propers mesos de la Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge.
Segon.- Encarregar a l’Oficina Local d’Habitatge la redacció inicial del Reglament de la Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge.
Tercer.- Fer públic aquests acords a través de les xarxes socials municipals i del butlletí #GUIXOLS.»
La proposta s’aprova per unanimitat.
Aquest certificat s’expedeix a reserva de l’aprovació de l’acta de la sessió de Ple d’acord amb el previst a l’art. 206 del Reglament d’Organització i Funcionament.