Certificat de Ple (Taula de Coordinació local pel dret a l'habitatge)

Exp. núm.: 12142025000007

Marta Vila Gutarra, secretària accidental de l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols, comarca del Baix Empordà,

CERTIFICO: Que en la sessió del Ple Municipal del dia 27 de març de 2025 (PLE2025000005) es va aprovar la proposició següent:

14. Proposta per a la creació d'una Taula de coordinació local pel dret a l'habitatge (X2025011655)

«Presentada pel grup municipal Guíxols des del carrer – en comú podem

Part expositiva

Antecedents

L'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols va crear l’any 2009 el Servei Municipal d'Habitatge. Ho va fer amb la voluntat de donar resposta a les necessitats ciutadanes que en matèria d'habitatge poguessin sorgir. L’any 2010, a partir del conveni de col·laboració que l’Ajuntament va signar amb l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, aquest servei va passar a anomenar-se Oficina Local d’Habitatge.

L’any 2013 l’Oficina Local d’Habitatge i la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca de Sant Feliu de Guíxols (PAH) es van posar d’acord per a la creació d’una Taula Local pel Dret a l’Habitatge.

A part de l’Oficina Local d’Habitatge i de la PAH, a la Taula també hi eren presents el Síndic de Greuges, que era qui la coordinava, i persones representants dels Serveis Socials municipals, de Càritas i de la Creu Roja. La Taula es va constituir com un lloc de trobada i coordinació amb el propòsit de dur a terme iniciatives que ajudessin a fer front al greu problema que per a moltes persones representava no tenir suficients ingressos per poder disposar d’un habitatge.

Malgrat les bones voluntats inicials, el cert és que la Taula va tenir més aviat un recorregut curt. De fet, l’última reunió va ser el 2016, tres anys després de la seva constitució.

El context actual

Gairebé 10 anys després d’aquella última reunió de la Taula Local pel Dret a l’Habitatge de Sant Feliu de Guíxols, la situació de l’habitatge a la nostra ciutat, lluny de millorar, s’ha vist agreujada.

Fruit d’aquesta situació, l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols ha posat en marxa diverses línies d’actuació per poder pal·liar, en la mesura de les seves possibilitats, la situació actual i d’aquesta manera ser capaços de donar sortida a les diverses situacions problemàtiques que, en relació amb l’accés a un habitatge digne i assequible, es troben nombroses persones en el nostre municipi.

La problemàtica envers l’habitatge és transversal i d’una complexitat important. Això fa que es requereixi d’un treball intens i que, alhora, sigui precís disposar d’una coordinació estreta i eficient entre l’administració, diferents agents socials i la ciutadania en general, per tal de fer efectives les polítiques actives d’habitatge que es vulguin desenvolupar.

El mateix Pla Local d’Habitatge de Sant Feliu de Guíxols, aprovat l’any 2022, considera estratègica la posada en marxa d’una Taula Local d’habitatge, això sí, amb una reformulació de la que hi havia hagut en el passat i que, malauradament, no va acabar de funcionar com hauria sigut menester.

En aquest sentit, Guíxols des del Carrer – ECP considera que en l’actualitat és necessari procedir a la formalització d’una nova Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge que permeti millorar i enfortir el treball en xarxa que es fa a la ciutat al voltant de temes vinculats amb l’habitatge. Tanmateix, valora que la formalització d’aquesta Taula també representaria una oportunitat per transparentar i difondre les polítiques públiques d’habitatge que es fan en el nostre municipi.

La Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge

En el marc d’aquesta reformulació, considerem que aquesta nova Taula hauria de funcionar com un òrgan de participació que afavoreixi espais de reflexió i debat amb el propòsit d’unificar objectius i línies d’actuació entre administracions, institucions, entitats i agents socials de la ciutat pel que fa a les polítiques d’habitatge.

Tanmateix, hauria de ser un espai que també servís per compartir informació i preocupacions, i que s’acabés convertint en un altre punt de referència per a la ciutadania en el que a les polítiques públiques d’habitatge a Sant Feliu de Guíxols es refereix. Fins ara l’Oficina Local d’Habitatge (OLH) assumeix aquest rol principal, però a partir de la constitució de la Taula aquesta responsabilitat podria ser compartida i l’OLH es podria centrar millor en la gestió de serveis i tràmits.

Els objectius de la Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge hauran de quedar definits de manera reglamentària. A grans trets, i a falta de concretar i consensuar-los al llarg del procés de constitució de la mateixa, aquests objectius podrien ser:

Col·laborar en la implementació de polítiques actives d'habitatge a la ciutat, no només a curt termini sinó també amb una mirada estratègica posada en el mig i llarg termini.
Estimular la participació pública i oberta en tot allò que tingui a veure amb les polítiques d’habitatge.
Conèixer i analitzar la realitat social de la ciutat, especialment en aquells temes vinculats amb l’habitatge.
Fer el seguiment del Pla Local de l’Habitatge, així com del Pla territorial i sectorial d’habitatge de la Generalitat en quant a la seva implementació en el municipi.

Per altra banda, les seves funcions hauran de quedar definides igualment a partir d’un reglament, si bé la pròpia Taula, arribat el moment, les podrà concretar millor. A manera d’exemple, aquestes funcions podrien ser:

Formular propostes o iniciatives als òrgans municipals competents en temes vinculats a l’habitatge i a l’atenció a les persones que pateixen la seva falta, o es troben en situació de risc per exclusió residencial. Les propostes no serien vinculants, però sí que seria obligada la resposta per part de l’organisme municipal que correspongui.
Promoure el debat i el coneixement entre la ciutadania, les entitats i els grups interessats en matèria d’habitatge. Fer-ho conjuntament amb l’OLH a través de l’organització d’actes i la confecció d’una guia i material per millorar l’atenció a les persones que tenen problemàtiques diverses amb l’accés a l’habitatge.
Atendre, de manera coordinada, les problemàtiques que puguin sorgir de manera puntual, posant una especial atenció a les situacions de desnonament per garantir el reallotjament.
Promoure la creació d’equips de mediació per col·laborar amb l’Ajuntament per fer front a situacions d’ocupació de l’habitatge.
Fer una diagnosi de les comunitats de veïns més problemàtiques, tant per problemes de convivència com estructurals en els edificis.
Treballar i fomentar la coordinació entre institucions públiques, privades i entitats ciutadanes en matèries relacionades amb l’habitatge.

Finalment, la Taula estarà presidida pel Regidor/a delegat/a en matèria d’habitatge i en formaran part, d’entrada:

El Síndic/a de Greuges.
La persona responsable de l’Oficina Local d’Habitatge.
Una persona tècnica en inclusió social representant dels Serveis Socials.
Una persona en representació de Càritas.
Una persona en representació de Creu Roja.
Una persona en representació de cadascun dels partits polítics amb representació institucional.
Una persona en representació de la ciutadania, escollida pel conjunt de les associacions de veïns i veïnes de la ciutat.
Una persona en representació de cadascuna de les organitzacions locals en defensa del dret de l’habitatge; aquestes organitzacions haurien d’estar donades d’alta en el registre d’entitats de la ciutat.
Una persona en representació del sector de les agències immobiliàries.

En tot cas, la composició final de la Taula estarà subjecta a tot allò que es defineixi reglamentàriament.

Lògicament, la Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge s’haurà de dotar d’un Reglament de funcionament. Aquest reglament s’haurà d’aprovar prèviament en una sessió del Ple Municipal i contindrà, com a mínim:

Objectius i funcions de la Taula.
Composició de la Taula.
Periodicitat i funcionament de les reunions.

La proposta de reglament serà redactada inicialment per l’Oficina Local d’Habitatge i, posteriorment, dictaminada per la Comissió informativa de Territori i Sostenibilitat, que actuarà en funcions de comissió d’estudi. O, si es considera més adient, es podrà constituir una comissió d’estudi expressa a l’ús.

Una vegada dictaminat favorablement el reglament en comissió, la proposta anirà al Ple per a la seva aprovació final.

Part resolutiva

Per tot l’exposat, el Ple municipal acorda: 

ACORDS:

Primer.- Expressar el compromís inequívoc de la ciutat amb la defensa del dret d’accés a un habitatge digne i assequible i, en conseqüència, acordar la constitució en els propers mesos de la Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge.

Segon.- Encarregar a l’Oficina Local d’Habitatge la redacció inicial del Reglament de la Taula de Coordinació Local pel dret a l’habitatge.

Tercer.- Fer públic aquests acords a través de les xarxes socials municipals i del butlletí #GUIXOLS.»

 
La proposta s’aprova per unanimitat.


Aquest certificat s’expedeix a reserva de l’aprovació de l’acta de la sessió de Ple d’acord amb el previst a l’art. 206 del Reglament d’Organització i Funcionament.

I perquè així consti i tingui els efectes corresponents, lliuro aquest certificat amb el vistiplau de l'alcalde.
 

24 Juny, 2026

Portes Obertes: aquest dissabte a la tarda s'obre oficialment el Museu d'Història després de les obres.

El dissabte 26 de juny de 2026 el Museu d'Història de Sant Feliu de Guíxols tornarà a obrir les seves portes després de 8 mesos d'obres a les dependències de l'antic Hospital.  L'acte, obert a la ciutadania, es fa a…
23 Juny, 2026

Revetlla de Sant Joan amb precaució

Seguiu els consells que mostra la Generalitat de Catalunya per tenir una revetlla segura: https://interior.gencat.cat/ca/arees_dactuacio/proteccio_civil/consells_autoproteccio_emergencia/mes_consells_dautoproteccio/revetlles/index.html  
22 Juny, 2026

Ple municipal extraordinari - Nomenament nova Síndica municipal de Greuges

Assenyalament:1a Convocatòria 26/06/2026 a les 19:30 hores2a Convocatòria 30/06/2026 a les 19:30 hores Regidor/a,D’acord amb el previst a l’article 98 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel quals’aprova el text refós de la Llei Municipal i de Règim Local…
22 Juny, 2026

Ple municipal ordinari de juny

Assumpte: Convocatòria Ajuntament PleAssenyalament:1a Convocatòria 25/06/2026 a les 19:00 hores2a Convocatòria 29/06/2026 a les 19:00 hores Regidor/a,D’acord amb el previst a l’article 98 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprovael text refós de la Llei Municipal i…
19 Juny, 2026

Celebració dels Jocs Joves Sense Fronteres i la Trobada de Ciutats Agermanades 2026

Aquestes jornades se celebra el gran esdeveniment que uneix esport, cultura i germanor: els Jocs Joves Sense Fronteres i la Trobada de Ciutats Agermanades 2026. Al llarg de quatre dies, delegacions internacionals i joves participants comparteixen experiències i reforcen vincles…
18 Juny, 2026

Sant Feliu s'estrena com a subseu del Màster de Cultura Jurídica amb un congrés internacional

Els dies 18 i 19 de juny, Sant Feliu de Guíxols acollirà el congrés internacional «Estudios empíricos sobre la prueba», una trobada acadèmica organitzada en el marc de la celebració del desè aniversari del Màster de Raonament Probatori, que ofereixen…
04 Juny, 2026

Avís per pluja intensa per avui 4 de juny de 2026 (vespre i nit)

L'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols us informa Avís per pluja intensa per avui 4 de juny (vespre i nit) 🔶 Alerta taronja amb possibilitat de molta aigua en poc temps S'ha activat el pla Inuncat. El Servei Meteorològic de…
02 Juny, 2026

El Guíxols Escena de Primavera tanca temporada amb un 98% d’ocupació i consolida l’aposta pel Teatre Professional

El Teatre Auditori Municipal Narcís Masferrer va tancar aquest dissabte la temporada del cicle Guíxols Escena de Primavera 2026 amb la representació de Göteborg, culminant una edició marcada per l’excel·lent resposta del públic i la consolidació de l’aposta municipal per…
27 Mai, 2026

Aparcament de la carretera de Tossa tancat per obres

Us informem que l'aparcament de la carretera de Tossa estarà tancat aproximadament tres setmanes (des de finals de maig fins a meitat de juny) mentre s'hi fan obres de millora, arran dels desperfectes que va originant la pluja de forma…
26 Mai, 2026

Ple municipal ordinari de maig

Assenyalament: 1a Convocatòria 28/05/2026 a les 19:00 hores 2a Convocatòria 01/06/2026 a les 19:00 hores Regidor/a, D’acord amb el previst a l’article 98 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei Municipal…
22 Mai, 2026

Dissabte 23 de maig de 2026 - Festa de presentació dels Jardins del Monestir després de les obres d'arranjament

Acompanyeu-nos a visitar i veure com han quedat els Jardins del Monestir després de la reforma efectuada els darrers mesos.  Visites lliures i activitats per a la mainada i família, junt amb un gran concert de Mandie Rules. 18h Jocs…
22 Mai, 2026

39 Aplec de la Sardana

​Sant Feliu de Guíxols celebra aquest cap de setmana el 39è Aplec de la Sardana amb un programa d'activitats que va de divendres a diumenge. Les propostes inclouen un concert al teatre, una ballada dissabte al vespre i una jornada…
21 Mai, 2026

Minut de silenci. Dijous 21 de maig de 2026 - 12h - Davant l'Ajuntament.

Minut de silenci. Dijous 21 de maig de 2026 - 12h - Davant l'Ajuntament. L’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols es vol sumar a la convocatòria pública de concentracions davant dels Ajuntaments, avui dijous 21 de maig, per mostrar el rebuig…
18 Mai, 2026

Ple Municipal Extraordinari

Assenyalament: 1a Convocatòria 19/05/2026 a les 9.00 hores 2a Convocatòria 21/05/2026 a les 9.00 hores ​ D’acord amb el previst a l’article 98 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei Municipal…
18 Mai, 2026

Classes suspeses a la tarda de dilluns (18 de maig) per forta pluja

Classes suspeses a la tarda de dilluns (18 de maig) per forta pluja
15 Mai, 2026

Convocatòria Ple Extraordinari (19 de maig)

Assenyalament:1a Convocatòria 19/05/2026 a les 9.00 hores2a Convocatòria 21/05/2026 a les 9.00 horesRegidor/a,D’acord amb el previst a l’article 98 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprovael text refós de la Llei Municipal i de Règim Local de…
11 Mai, 2026

Convocatòria Ple Extraordinari (12 de maig)

Assenyalament:1a Convocatòria 12/05/2026 a les 9:00 hores2a Convocatòria 14/05/2026 a les 9:00 hores Regidor/a,D’acord amb el previst a l’article 98 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprovael text refós de la Llei Municipal i de Règim Local…
11 Mai, 2026

ANUNCI DEL PROCÉS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA

L’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols tramita la modificació puntual de POUM-50 “Disfuncions entre la realitat física i el planejament gràfic (grup III) i disposició transitòria segona de les NNUU”, promoguda per l’Ajuntament. L’objectiu de la present modificació, és la…
08 Mai, 2026

CONFERÈNCIA "Gresol de pioners: els refugiats de la Guerra Civil a Sant Feliu de Guíxols i s'Agaró"

Jornada del Programa Àngel Jiménezde Memòria DemocràticaDISSABTE 9 DE MAIG DE 2026 CONFERÈNCIA "Gresol de pioners: els refugiats de la Guerra Civil a Sant Feliu de Guíxols i s'Agaró" Conferència de Glòria CampoyA les 11.30h.ES POT SEGUIR PER YOUTUBE DE L'AJUNTAMENT…
08 Mai, 2026

Celebració dels 40 anys de l'Agrupació Teatral Benet Escriba amb "El Retaule del Flautista"

L’Agrupació Teatral Benet Escriba de Sant Feliu de Guíxols arriba aquest cap de setmana als quaranta anys de trajectòria ininterrompuda sobre els escenaris. Per commemorar aquest aniversari, l'agrupació ha organitzat un seguit d'actes amb teatre i una conversa sobre l'entitat…
08 Mai, 2026

Mostra de glosa a Guíxols Flors amb Cor de Carxofa

En el marc de la 73a edició de Guíxols Flors, Sant Feliu de Guíxols va acollir una mostra de cançó improvisada en català a càrrec del col·lectiu Cor de Carxofa. L’activitat va tenir lloc el passat 9 de maig de…
08 Mai, 2026

Acte d'atorgament de les Borses d'Estada Lingüística John Langdon-Davies

Aquest divendres 8 de maig, a les 18 hores, té lloc, a la sala Abat Panyelles del monestir, la sisena edició de l’Acte d’atorgament de les Borses d’Estada Lingüística John Langdon-Davies que organitza l’EOI Sant Feliu de Guíxols. També s’atorgaran…
08 Mai, 2026

Nova exposició dels Tallers d’Història a la casa dels Jardins del Monestir, centrada en el període medieval

Des del 8 de maig fins al 12 de juny, la Casa Blasco (Jardins del Monestir) acull una exposició comissariada per Cocu Associació Cultural, on podreu descobrir el talent dels centres educatius.És una exposició col·lectiva amb obres de l’escola l’Estació,…
07 Mai, 2026

Busques Feina? El dia 14 tens una gran oportunitat!

Jornada per l'Ocupació14 de maig de 2026 a l'edifici del Monestir de Sant Feliu de Guíxols Una jornada per connectar persones que busquen feina i empreses amb vacants a cobrir. Les persones interessades podran realitzar entrevistes de treball ràpides per…

List alertes home

Aparcament de la carretera de Tossa tancat per…

Us informem que l'aparcament de la carretera de Tossa estarà tancat aproximadament tres setmanes (des…

Fira d'abril de Sant Feliu de Guíxols (10,…

Sant Feliu viurà aquest cap de setmana la seva 4a Golden Fira d'Abril L’Associació de…

On aparcar durant el Lumlab 2026?

Cliqueu aquí i trobareu tota la informació (PDF)

MIC 2026! Seguir i veure els partits del…

Seguir i veure els partits del MIC 2026 a Sant Feliu de Guíxols! Aquí teniu…